حجاب در کتاب مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از مسیحیان حجاب را قبول ندارند و کار به جایی رسید که خیلی از کشیش ها حجابی که زنان مسلمان رعایت میکنند را مسخره می کنند ولی این تنها بی سوادی آنها را نسبت به کتابهای مورد قبول خودشان نشان می دهند، ما سعی داریم که پاسخی را در حد توان به آنها بدهیم.
استفاده از برقع در عهد عتیق:
و برخاسته، برفت. و برقع را ازخود برداشته، رخت بیوگی پوشید.
پیدایش باب 38 آیه 19
این آیه نشان می دهد که حجابی که در دوران بیوگی استفاده می شود با حجابی که در حالت عادی استفاده می شد فرق داشته است همانند هندوستان امروزی.
و رفقه چشمان خود را بلند کرده، اسحاق را دید، و از شتر خود فرود آمد، زیرا که از خادم پرسید: این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما میآید؟ و خادم گفت: آقای من است. پس برقع خود را گرفته، خود را پوشانید
پیدایش باب 24 آیه 64 و 65
نکته ای که وجود دارد اینست که شاید برقع همان رو بند می باشد که صورت را می پوشاند که دلیل ما آیه زیر می باشد:
اینک تو زیبا هستی ای محبوبه من، اینک تو زیبا هستی و چشمانت از پشت برقع تو مثل چشمان کبوتر است
سفر غزل غزلهای سلیمان باب 4 آیه 1
این آیه کاملا واضح است که علاوه بر حجاب حتی از روبند هم استفاده می شده است.
اما جالبه بدانید از چادر هم استفاده شده است:
پس رخت بیوگی را از خویشتن بیرون کرده، برقعی به رو کشیده، خود را در چادری پوشید، و به دروازه عینایم که در راه تمنه است، بنشست.
پیدایش باب 38 آیه 14
و گفت چادری که برتوست، بیاور و بگیر.» پس آن را بگرفت و او شش کیل جو پیموده، بر وی گذارد و به شهر رفت
روت باب 3 آیه 15
حتی تورات پوشیدن لباس زنانه برای مردان و بلعکس را نهی کرده است
متاع مرد بر زن نباشد، و مرد لباس زن را نپوشد، زیرا هرکه این کار را کند مکروه یهوه خدای توست.
سفر تنثنیه باب 22 آیه 5
پولس می گوید:
اما هر زنی که سر برهنه دعا یا نبوت کند، سر خود را رسوا میسازد، زیرا این چنان است که تراشیده شود - زیرا اگر زن نمی پوشد، موی را نیز ببرد؛ و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد زیرا که مرد را نباید سر خود بپوشد چونکه او صورت و جلال خداست، اما زن جلال مرد است زیرا که مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است. و نیز مرد بجهت زن آفریده نشد، بلکه زن برای مرد. از این جهت زن میباید عزتی بر سر داشته باشد بهسبب فرشتگان لیکن زن از مرد جدا نیست و مرد هم جدا از زن نیست در خداوند. زیرا چنانکه زن از مرد است، همچنین مرد نیز بوسیله زن، لیکن همهچیز از خدا. در دل خود انصاف دهید: آیا شایسته است که زن نا پوشیده نزد خدا دعا کند؟
رساله اول پولس رسول به قرنتیان باب 11 آیات 5 تا 13
حواریون و پس از آنها پاپها و کاردینالهای بزرگ که دستورهای دینی آنان از طرف کلیسا و مذهب مسیحیت لازمالاجرا شمرده میشد، با شدّتی هرچه تمامتر زنان را به پوشش کامل و دوری از آرایشهای جسمی فرا میخواندهاند. دکتر «حکیم الهی» استاد دانشگاه لندن در کتاب «زن و آزادی» پس از تشریح وضعیت زن نزد اروپاییان، در مورد حکم پوشش و حجاب زن نزد مسیحیت، عقاید «کلمنت» و «ترتولیان»، (دو مرجع مسیحیت و دو اسقف بزرگ) را درباره حجاب بازگو میکند:
زن باید کاملاً در حجاب و پوشیده باشد، الّا آنکه در خانه خود باشد؛ زیرا فقط لباسی که او را میپوشاند، میتواند از خیره شدن چشمها بهسوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه نماید. برای زن مؤمن عیسوی، در نظر خداوند، پسندیده نیست که نزد بیگانگان به زیور آراسته گردد و حتّی زیبایی طبیعی آن نیز باید مخفی گردد؛ زیرا برای بینندگان خطرناک است».
عبدالرسول عبدالحسن الغفّار، المرأه المعاصره، چاپ سوم، ص40.
تصویرهایی که از پوشاک مسیحیان و مردم اروپا انتشار یافته است، به وضوح نشان میدهد که حجاب در بین زنان، کاملاً رعایت میشده است. «براون و اشنایدر»، در کتاب «پوشاک اقوام مختلف»، برخی از تصاویر مربوط به زنان مسیحی را آوردهاند که نشان میدهد همگی آنها دارای لباسی بلند و پوشش سر میباشند.
ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج12، ص66 .
در نتیجه حجاب مسئله ای نیست که فقط اسلام به آن سفارش کرده باشد بلکه در کتاب مقدس هم برای مسیحیان و یهودیان سفارش شده است و کسانی که به مسئله حجاب خرده می گیرند بی سوادی خود را اثبات میکنند.