مریم عذراء(مسیحیت شناسی)

تحقیقی در مورد مسیحیت ،یهود،کتاب مقدس و تاریخ

مریم عذراء(مسیحیت شناسی)

تحقیقی در مورد مسیحیت ،یهود،کتاب مقدس و تاریخ

مریم عذراء(مسیحیت شناسی)

عیسی مسیح علیه السلام
قال انی عبد الله اتانی الکتاب و جعلنی نبیا
من بنده خدا هستم .اوبه من کتاب آسمانی داده و من را پیامبر قرار داده است مریم 30

گروه فرق و ادیان (پژوهشی در مسیحیت)
تخصصی مسیحیت
مسئول وبلاگ:علی نوربخش
ایمیل:christianity74@gmail.com

پیوندها
چهارشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱ ق.ظ

آشنایی با کتاب مقدس (جستار 2)

کتاب مقدس یا عهدین همان کتاب آسمانی مورد ادعای یهودیان و مسیحیان است که شامل عهد عتیق و عهد جدید می شود عهد به معنای عقد و قرارداد بین انسان و خدا یا با شخصی دیگر است .منظور از عهد پیمانى است که بر طبق آن، خدا عهد کرد کسانى را که از زمره قوم او شوند، از مواهب مادى و معنوى آکنده سازد و این همان پیمانى است که بر طبق عهد عتیق، با قوم اسرائیل بست یک سوی این عهد پیمان خدا با بنی‌اسراییل مبنی بر پاداش دنیایی دادن به بنی‌اسراییل است و سوی دیگر این عهد ، پیمان بنی‌اسراییل با خدا است .

عهد عتیق
عهد عتیق مجموعا 39 کتاب است، شامل: 17 کتاب تاریخ و احکام ..، 5 کتاب مواعظ، حکم و نیایش، 17 کتاب نبوات،(تنبئات یا پیشگویی‌ها). عهد عتیق به عبری نگاشته شد و بعضاً کلدانی.
عهد عتیق امروزی، شامل 39 کتاب (سفر ) می باشد.

جدول اسفار عهد عتیق :
ردیف نام کتاب مؤلف سال اتمام نگارش مطالب موضوعات
-1 پیدایش
(تکوین) موسی 1513 .ق.م از چگونگی خلقت جهان و انسان، گناه نخستین، و نیز تاریخ زندگانی آدم تا نوح، ابراهیم، یعقوب و یوسف سخن می گوید.
2 -خروج موسی 1513 .ق.م داستان ظهور موسی، خروج او از مصر، 40 سال سرگردانی بنی اسرائیل و 10 فرمان را می سراید.
-3 لاویان
(أحبار) موسی 1513 .ق.م احکام کهانت و احکام خوردنی ها،پاک و ناپاکها و روز سبت (شنبه) را بیان می کنند.
-4 اعداد موسی 1473 ق.م ماجرای سرگردانی در بیابان ، احکام فقهی.
-5 تثنیه
موسی 1472.ق.م تکرار برخی از احکام گذشته است و نیز بیان سرگردانی بنی اسرائیل و رسیدن به کناره رود اردن و مرگ موسی (ع).
-6 یوشع یوشع 1450.ق.م فتح سرزمین موعود و تقسیم آن بین اسباط را شرح می دهد.
-7 داوران
(قضات) سموییل نبی 1100.ق.م به شرح 350 سال نخست دوران بنی اسرائیل می پردازد که به گناه روی آوردند، به نزاع داخلی پرداختند و خداوند 12 داور برایشان فرستاد.
-8 روت سموییل نبینبی 1090.
ق.م داستان زندگی زنی از جده های داود است که از سرزمین موآب وارد سرزمین بنی اسرائیل .شد
-9 اول سموئیل سموئیل 1078.ق.م مردم از سموئیل نبی آخرین داور، درخواست پادشاه کردند و او شائول را به پادشاهی برگزید این سفر به شرح جنگ های شائول با دشمنان و نیز با داود و مرگ شائول می پردازد
-10 دوم سموئیل سموئیل 1040.ق.م سلطنت داود (ع) و قدرت یافتن بنی اسرائیل را به تصویر می کشد.
-11 اول پادشاهان ارمیای نبی 580.ق.م بیان سلطنت سلیمان است (شکوه بنی اسرائیل) و مرگ سلیمان و نزاع های پس از او. نیز می آورد که 10 سبط فرماندهی شورشی به نام «یریعام» در قسمت شمالی کشور اسرائیل و 2 سبط با جانشین سلیمان «رحیعام» در قسمت جنوبی کشور یهودا را تشکیل دادند.
-12 دوم پادشاهان ارمیای نبی 580.ق.م به تاریخ تقسیم سلطنت آشوریان اسرائیل می پردازد و این که را نبوکد نصر به بنی اسرایل حمله کرد.
-13 اول تواریخ عزرا 460.ق.م سلطنت داود با نگاهی به تاریخ معبد و احکام آن را شرح می دهد.
-14 دوم تواریخ عزرا 46.ق.م تاریخ کشور یهودا، ساخته شدن معبد، ملکه سبا و تخریب معبد توسط نبوکد نصر را می نویسد.
-15 عزرا عزرا 460.ق.م بازگشت از اسارت، بازسازی معبد و تبلیغات عزرا برای قوم گناهکار را بیان می دارد.
-16 نحمیا نحمیا 443.ق.م بازگشت نحمیا (به عنوان نماینده ایران) رسیدگی به کشور یهودا، بازسازی اورشلیم، خواندن تورات توسط عزرا از محتویات این سفر است.
-17 استر عزرا یا مردخای 475.ق.م داستان استر، دختر یهودی همسر خشایارشا که مانع قتل عام یهودیان به تحریک وزیر خشایار شده است، در این سفر است.
-18 ایوب نامعلوم 1473.ق.م بلاهای ایوب و سرزنش شدن او، ظهور خدا بر ایوب و دادن نعمت های بیشتر بر وی از مطالب آن است.
-19 مزامیر
حضرت داود و دیگران 460.ق.م شامل 15 سرود است که نیمی از آن منسوب به داود و بقیه منسوب به دیگران می باشد

-20 امثال سلیمان 717.ق.م بیان حکمت، اهمیت دانش و خردمندانه زیستن پرداخته است.
-21 جامعه سلیمان 1000.ق.م نوشته های آن در نوسان بین ایمان، یاس، لذت و بوچی زندگی است.
-22 عزل غزلها سلیمان 1020.ق.م سلیمان در این کتاب از عشق زن سخن می گوید.
-23 اشعیا اشعیاء نبی 732.ق.م اشعیاء مردم را از گناه و عواقب آن می ترساند، و بشارت ظهور مسیح را می دهد.
-24 ارمیا ارمیای نبی 580.ق.م چگونگی به نبوت رسیدن ارمیا را آورده و این که مردم او را انکار می کنند. هشدار به خاطر گناهان، آیندة نیکوی اورشلیم (تلاش برای نجات اورشلیم) از دیگر مطالب آن است.
-25 مراثی ارمیا ارمیا 607.ق.م سوگواری های ارمیا بر خرابی اورشلیم و گفته است علت این بلا گناه قوم او بوده است.
-26 حزقیال حزقیال نبی 591.ق.م حزقیال با بنی اسرائیل به اسارت رفته و در بابل قوم خود را دلداری می دهد که به زودی بر می گردند.
-27 دانیال دانیال نبی 536.ق.م حاوی زندگی دانیال معبر خواب نبوکد نصر، رویای او درباره آینده، و حوادثی که پیش از پدید آمدن ملکوت خدا رخ داده است.
-28 هوشع هوشع نبی 745.ق.م زندگی نامه پیامبری است که در کشور شمالی (اسرائیل) می زیسته. اسرائیل مرتد می شوند اندرزهایی که به مردم می داد، نیز آمده است.
-29 یوئیل یوئیل نبی 830.ق.م یوئیل پیامبری است که کشور یهودا (جنوبی) انذار می کرد. این کتاب درباره ترس از داوری، درخواست توبه و پیشگویی درباره عصر روح القدس سخن می گوید.
-30 عاموس عاموس نبی 811.ق.م وی پیامبر سرزمین شمالی (اسرائیل) است. در این زمان مردم شمالی ثروتمند و در ظلم غوطه ور بودند. آموس نبی آنها را از داوری می ترماسند و سلطنت جهانی داود در آینده را خبر می دهد
-31 عوبدیا عوبدیای نبی 607.ق.م درباره قوم «ادوم» است که با اسرائیل می جنگند و به دست خداوند نابود می شوند.
-32 یونس یونس نبی 852.ق.م در آن آمده خدا از یونس خواست برای انذار مردم به نینوا پایتخت آشور برود ولی یونس مجازات آنها را از خدا خواست که در ادامه ماجرای به دریا رفتن یونس و داستان ماهی رخ می دهد
33 -میکاه میکاه نبی 716.ق.م این کتاب پیش از اشغال دو کشور شمالی و جنوبی نوشته شده است. میکاه نبی، اسرائیل را از گناه بازداشته و تخریب دو کشور را پیش بینی کرده است.
-34 ناحوم ناحوم نبی 632.ق.م ناحوم نبی از قدرت و مهربانی خدا سخن می گوید و خرابی نینوا را پیشگویی می کند.
35 حَبَقّوق حَبَقّوق نبی 628.ق.م حبقوق نبی مردم را به ترک گناه و توبه دعوت می کند و از مجازات آنها و حمله بابلی ها خبر می دهد.
36 صفنیا صفنیا 648.ق.م صفنیای نبی می گوید خدا هر قومی را که گناه کند مجازات می کند، از شکوه و عظمت اسرائیل سخن می راند.
-37 حجّی حجّی نبی 512.ق.م داستان بازسازی هیکل و سستی بنی اسرائیل در بازسازی، در این سفر آمده است.
-38 زکریا زکریا نبی 519.ق.م زکریا نبی مردم را تشویق به بازسازی هیکل می کند و بشارت ظهور مسیحا را می دهد.
-39 ملاکی ملاکی نبی 443.ق.م براساس این سفر خانه خدا بازسازی شده ولی کاهنان وظایفشان را انجام نمی دهند. مردم به گناه افتاده اند و ظهور عیسی (ع) را پیش بینی می کند.

تاریخ بنی‌اسراییل بر مبنای تورات

ابراهیم علیه السلام (ابرام ، ابراهام و...) ، در جزیره اور می زیست. او از آنجا به کنعان رفت و با ساره ازدواج کرد. بعد هم با کنیز ساره به نام هاجر ازدواج کرد و اسماعیل متولد شد. سپس از طریق ساره فرزند دیگری یافت به نام اسحق (به معنی خنده). ساره حسادت ورزید و ابراهیم ناچار شد ، هاجر و اسماعیل (بیش از 14 ساله) را به فاران (مکه) انتقال دهد. از اسماعیل 12 فرزند به هم رسید. دین مسیحیت و یهود از ادامه نسل اسحق است. فرزندان اسحق عبارتند از : عیسو و یعقوب.
بر اساس تورات ، یعقوب و مادرش در یک داستان غم‌انگیز با دروغ و فریب برکت را از عیسو می‌دزدند. 12 فرزند یعقوب ، بنی‌اسراییل نام دارند و یوسف آنها را به مصر می‌برد. مصری‌ها بنی اسرائیل را اذیت می‌کنند. حضرت موسی مأمور می‌شود آنها را نجات دهد . بعد داستان فرعون و غرق شدن او در دریای سرخ (برخی به اشتباه رود نیل می‌گویند) پیش می آید . سپس هم سرگردانی 40 ساله در صحرای سینا. موسی به کوه سینا می رود و این سفر ده روزه چهل روز به درازا می کشد ، اما نهایتا تورات را به ارمغان می آورد. در تورات است که هارون گوساله را ساخت نه سامری. وقتی حضرت موسی از دنیا می‌رود ، یوشع‌بن نون راه موسی علیه السلام را ادامه می‌دهد و بنی‌اسراییل را به اورشلیم (شهر خدا) می‌برد. دو قرن بعد از یوشع، قضات یا داوران این قوم را اداره می‌کنند. پس از مدتی می‌فهمند که به حکومت مرکزی نیاز دارند. اولین پادشاهشان شائول (طالوت) است. آنان نام پادشاهشان را مسیح می‌گذارند. بعد داود می‌آید. پس از داود سلیمان می آید که اوج قدرت بنی‌اسراییل است . سلیمان ملکوت آسمان را با شوکت زمینی جمع کرد. از کارهایش هیکل(معبد) سلیمان است. یهودیان می‌گویند هیکل سلیمان الان زیر مسجد الأقصی واقع شده است. سلیمان رحلت می کند و بعد بین بنی‌اسراییل تفرقه می افتد که باعث می شود در دو کشور مختلف جای گیرند : ده سبط بنی اسرائیل با فرماندهی شورشی به نام بربعام در شمال ، کشوری به نام اسرائیل را تشکیل می دهند . دو سبط یهودا و بنیامین هم در جنوب به فرماندهی پسر سلیمان رحبعام ، کشور یهودا یا یهودیه را بنیان می گذارند . کشور شمال توسط آشوریان از بین می‌رود. یک قرن بعد کشور یهودا توسط بُخت‌نَصر از بین می رود. او معبد را آتش می زند (احراق معبد) و یهودیان را به عنوان برده به بابل کوچ می‌دهد (جلای وطن). 70 سال بعد کورش بابل را تصرف می‌کند و یهودیان را آزاد می‌گذارد تا برگردند. یهود پیوسته تحت تسلط ایرانیان و سلوکیان بود جز در مدتی که خود حکومت مکابیان را تشکیل دادند. نهایتاً تحت تسلط روم قرار گرفتند تا تولد حضرت مسیح. روم قانونی داشت که هر کس هر دینی دارد داشته باشد ولی امپراطور را هم باید سجده کند. یهودیان طبق قانون واحد رومی بدین امر موظف بودند . این بر یهودیان سنگین آمد و قیام کردند. دولت روم در 70 میلادی دستور داد یهودیان را تار و مار کنند. معبدی را هم که توسط بخت نصر سوزانده شده بود و آنان آبادش کرده بودند ، دوباره به دست رومیان نابود شد. فقط دیواری از آن باقی ماند به نام دیوار ندبه که یهودیان فعلی در آنجا حج خود را به جا می آورند. در إنجیل آمده حضرت عیسی تحت فشار کَهَنه یهود به صلیب کشیده شد. حضرت عیسی بر ضد کَهنه یهود به عنوان فریسیان فریب‌کار سخن گفته است.

آیا همه مسیحان به یک کتاب واحد ایمان دارند

در زمان بطلمیوس مجمعی تشکیل شد تا کتاب مقدس (عهد عتیق) را از زبان عبری به زبان یونانی که زبان رسمی آن زمان شده بود ، ترجمه کنند . هفتاد نفر از بزرگان گرد هم آمدند و کتاب مقدس را به زبان یونانی ترجمه کردند . پس از آن مسائلی پیش آمد . از جمله این که در نسخه یونانی عهد عتیق کتاب هایی درج شده است که در نسخه اصل عبری آن نیست . این اضافات از قرن 1 تا 3 قبل از میلاد نگاشته شده است و مولف بیشتر آنها نیز معلوم نیست . پروتستان ها و یهودیان این اضافات را نپذیرفته و به آن لقب اپوکریفا دادند. اما در مقابل کاتولیک ها و ارتدوکس ها در سال 1546 در شورای ترنت این اضافات را به رسمیت شناختند و به آنها لقب قانونی ثانی دادند که از اعتبار درجه دو برخوردار است. بنابراین کتاب مقدس کاتولیک‌ها با ملحقات(اپوکریفا) است ، اما کتاب مقدس پروتستان‌ها بدون ملحقات و اضافات. از نظر ترتیب و تعداد، کتب آپوکریفا در چاپ های مختلف با یکدیگر متفاوتند. منبع بیشتر کتاب های آپو کریفا ترجمه سبعینه (هفتاد) می باشد. به ملحقات هفتگانه عهد عتیق قانونی ثانی (Canonical) هم گفته می‌شود. غیر از این ملحقات اپوکرفیای درجه ثانی یا شبه اپوکریفا (SueApocripha) نیز وجود دارد که این بخش را حتی مسیحی‌ها هم نمی‌پذیرند. شبه اپوکریفا کتب و ملحقات حکمت‌آمیز و عرفانی و نیز شرح معراج‌های اخنوخ نبی (احتمالاً حضرت ادریس) است. لازم به ذکر است مسیحیان کتاب تلمود را قبول ندارند و آن را ساخته دست دانشمندان یهود میدانند

برخی از کتاب های اپوکریفا به شرح زیر است :

-1 طوبیت داستان زندگی شخصی به نام طوبیت که در زمان حرکت به بابل سرکردگی اسرا یهودی را تشکیل می داد و خود را وقف خدمت آنها کرد
-2 اضافات کتاب استر تفصیل بیشتر داستان استر
-3 کتاب حکمت سلیمان منش و سلوک ابرار و کفار و تمجید حکمت
-4 حکمت یشوع بر یگانگی خدا عالم ابدی مقدس بودن رحمت خدا تاکید شد.
-5 اول مکابیان مکابی لقب فردی است که سلوکیان را شکست می دهد وخود سلسله مکابیان را تأسیس می کند و بعد از او برادرش یوناتان و سپس برادر دیگرش شمعون پادشاه می شود و شمعون با حیله به قتل می رسد
6 -دوم مکابیان نامه به یهودیان اورشلیم و جشن افتتاح معبد + مبارزه با تفکر پوچ گرایی یهود به فعالیت یهودیان مکابی
-7 اضافات مزامیر 5 – 6 باب اضافه دارد.

عهد جدید
عهد جدید بخش دوم کتاب مقدس را تشکیل مى دهد و بخش نخست این اثر، که کتاب دینى یهودیان است، از سوى مسیحیان عهد عتیق نام گرفته که شرح آن گذشت.

کتاب هاى عهد جدید:
عهد جدید مشتمل بر چهار إنجیل ، اعمال رسولان، سیزده نامه منسوب به پولس، سه نامه منسوب به یوحنا، دو نامه منسوب به پطرس، یک نامه منسوب به یعقوب، یک نامه منسوب به یهودا، رساله به عبرانیان و مکاشفه است. حضرت عیسى هیچ یک از این کتابها را ننوشت و عهد جدید تماما بعد از وفات حضرت مسیح (علیه السلام ) یعنی بعد از 30 میلادی نوشته شده است
سه إنجیل متى ، مرقس و لوقا شباهت هاى زیادى با یکدیگر دارند و فصل به فصل و گاه آیه به آیه آنها با هم شبیه است؛ هرچند بعضاً در شرح جزئیات، اختلافاتى میان روایت هاى آنها مشاهده مى شود. از این روى، بر این سه اثر نام إنجیل هاى همنوا نهاده اند. اساس انجیل‌های همنوا ، با تعالیم اسلام در زمینه حضرت عیسی تفاوت چندانی ندارد. در مقابل اناجیل همنوا ، انجیل یوحنا قرار دارد . إنجیل یوحنا از لحاظ ساختار متن با سه إنجیل دیگر تفاوت هایى دارد و در آن تعالیم و کلام هاى مسیح با سبک دیگرى ارائه شده است. به انجیل یوحنا انجیل الهیاتی یا لاهوتی نیز گفته می شود

جدول کتابهای عهد جدید
ردیف - نام کتاب- نویسنده- سال تألیف - توضیحات/ محل نگارش- موضوعات- مطالب
-8 انجیل متی متی 65 – 70 م ابتدا یهودی بود و خراج گیر و سپس از حواریون شد /فلسطین نسب، تولد، کودکی، شروع تبلیغ، موعظه ها، معجزات، دستگیری، مصلوب شدن و قیام عیسی (ع) را بیان می دارد
-9 انجیل مرقس مرقس 65-70 قدیمی ترین انجیل حواری نبود بلکه شاگرد پطرس بود/ رم حاوی همان مطالب انجیل متی ولی مختصرتر
-10 انجیل لوقا لوقا 70-90.م پزشک غیریهودی بود و حواری نبود. وی از شاگردان پولس بود / قیصریه نسب تولد کودکی موعظه ها معجزات مصلوب شدن مسیح
-11 یوحنا یوحنا پسر زبدی 98. م وی حواری اما در زمان مسیح کودک بود/ شهر افسس شامل مسیح شناسی، زندگی نامه و الوهیت مسیح
-12 اعمال رسولان لوقا 70-90.م لوقا این کتاب را برای تئوفیلوس نوشت/ رم در 8 باب اول فعالیت های حواریون دررأس آنها پطرس آمده؛ در باب نهم سخن از ایمان پولس آورده و از این باب به بعد بیشتر به پولس می پردازد
-13 نامه به رومیان پولس 45 – 60 .م پولس مردی یهودی بود که مسیحیان را شکنجه می کرد. در بین راه دمشق، مسیح بر او نازل شد و او مسیحی شد/ شهر قرنتس گفته است: نجات تنها با ایمان به مسیح حاصل می شود نه شریعت
-14 نامه اول قرنتیان پولس 45 – 60.م /شهر افسس پاسخ به سئوالات مسیحیان قرنتیان،بیان اختلافات و فساد اخلاقی کلیسا، ازدواج، نظام کلیسایی، رستاخیز و محبت از جمله مطالب آن است.
-15 نامه دوم قرنتیان پولس 45 – 60.م / مقدونیه در این نامه مشکلاتی را که در راه تبلیغ برایش پیش آمد بیان کرده؛ گویا می خواسته اهالی قرنتیان را دلگرم کند.
-16 م نام دوم أفسسیان پولس 61-62.م / رم (زندان) بین مسیحیان افسس به دلیل تفاوت های نژادی و زبانی اختلاف بود پولس این نامه را خطاب به آنها نوشت.
-17 نامه به فیلپیان پولس 61-63.م / رم (زندان) این نامه را هم از زندان نوشت و گفت
ایمان به مسیح چه شادی ها و سعادت هایی نصیب انسان می کند!
-18 نامه به کولسیان پولس 61-63.م / رم زندان پاسخ به مسیحیان کولُسی درباره انسانیت و الوهیت مسیح و تاکید بر الوهیت مسیح که این را هم از زندان نوشت.
-19 نامه اول به تسّالونیکیان پولس 52 -53.م / شهر قرنتس نامه به مسیحیان شهر تسالونیکی به ایمان و زندگی پاک همراه با صبر و اینکه منتظر ظهور مسیح باشند.
-20 نامه دوم به نسالونیکیان پولس 52-53.م / شهر قرنتس برخی مسیحیان به بهانه انتظار مسیح دست از کار و زنگی کشیدند و به تنبلی گراییدند. پولس در این نامه واقعیت های زندگی را گوشزد کرد.
21 -نامه اول به تیموتائوس پولس 57.م / مقدونیه تیموتائوس شاگرد پولس و رهبر کلیسای أفسس بود. پولس در این نامه شرائط رهبری خوب را بیان می کند.
-22 نامه دوم به تیموتائوس پولس 64.م /رم (زندان) وصیت نامه پولس است از زندان به تیموتائوس تا استقامت ورزد و زیر بار تعالیم دیگران نرود
-23 نامه به تیطُس پولس 57.م / مقدونیه تیطس شاگرد پولس و رهبر کلیسای کریت بود. پولس شرائط رهبر خوب و بازداشتن مردم از گناه را به او توصیه می کند.
-24 نامه به غلطانیان پولس 61-63.م /افسس به مسیحیان غلاطبه هشدار می دهدکه با عمل به شریعت به جایی نمی رسند
-25 نامه پولس به فلیمون پولس 61-63.م /رم (زندان) فلیمون به دست پولس ایمان آورد. غلام او از شهر «کولسی» گریخت و به روم رفت و به دست پولس ایمان آورد. در این نامه پولس از فلیمون خواست غلام خود را ببخشد.
-26 نامه به عبرانیان منسوب به پولس 61-63.م رم خطاب به مسیحیان یهودی الاصل که به شریعت یهود پایبند بودند که با آمدن مسیح شریعت باطل شد.
-27 نامه یعقوب یعقوب 60.م یعقوب برادر عیسی اسقف کلیسای اورشلیم / اورشلیم ایمان کافی نیست باید به شریعت عمل شود.
-28 نامه اول پطرس منسوب به پطرس 62-64.م پطرس یکی از حواریون و وصی عیسی است / بابل مسیحیان آسیای صغیر را که زیر شکنجه بودند به صبر دعوت می کند.
29 -نام دوم پطرس منسوب به پطرس 64.م / بابل دعوت مسیحیان به صبر و حقایقی درباره ایمان به مسیح
-30 نامه اول یوحنا یوحنا 98.م منسوب به یوحنای حواری / افسس مطالبی شبیه گفته های پولس بیان شده و خطر کسانی که معارفی غیر معارف پولس تبلیغ می کنند
-31 نامه دوم یوحنا یوحنا 98.م /شهر افسس خطاب به زن مسیحی صاحب مقام، محبت و اطاعت را فراموش نکند
-32 نامه سوم یوحنا یوحنا 98.م / شهر افسس خطاب به یک «غایس» رهبر یکی از کلیساها و دستوراتی درباره تشویق خادمان واقعی و توبیخ مرتدان
-33 نامه یهودا یهودا 65.م /فلسطین خطر معلمان دروغین و مرتد را گوشزد می کند.
-34 مکاشفه یوحنا یوحنا حواری 65.م یوحنا یکی از حواریون حضرت عیسی است / پطمس کتابی رمزی و سری که حوادث آینده را پیشگویی کرده

اپوکریفای عهد جدید :
مسیحیان در شورای نیقیه World council که در سال 325 میلادی شروع شد در شهر قسطنطنیه جمع شدند تا اختلافات را کنار بگذارند. این شورا که به شورای نیقیه معروف است، قانون‌های ایمان، تثلیث، تعداد کتب مقدس (به نحو رسمی) مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.و بقیه اناجیل در این شورا کنار گذاشته شد که اکثر این کتابها از بین رفته و آنچه باقی مانده به شرح زیر است

اناجیل اپوکریفایی نامه ها و رساله های اپوکریفایی
انجیل عبرانیان اعمال پطرس
انجیل مصریان اعمال پولس
انجیل پطرس اعمال یوحنا
انجیل مرقیون اعمال توماس
انجیل توماس اعمال اندریاس
انجیل فیلیپس مکاشفه دوم یوحنای رسول
انجیل کودکی رساله کلمنت
انجیل کودکی عربی رساله برنابا
نوشته غنوسیان رساله پولس به لاودوکیان
انجیل برنابا رساله سوم پولس به قرنتیان
إنجیل برنابا : یکی از اناجیل موجود، إنجیل برنابا است. برنابا از حواریونی است که نامش در عهد جدید آمده است. نام ایشان و این که إنجیل داشته در کتاب مقدس آمده است. مدتی إنجیل ایشان مفقود شد. الان إنجیلی به نام ایشان موجود است. إنجیل برنابا حجیت مباحثه‌ای ندارد و نباید آن را در مستندات خود بیاوریم ، هر چند آن را هم نمی‌توان به ضرس قاطع رد کرد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۹
مسیحیت تبشیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی