شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ب.ظ
هانری لامنس
هانری لامنس
هانری لامنس (Lammens)
خاور شناس مسیحی
بلژیکی
)۱۸۶۲-۱۹۳۷م)
پژوهشی از اکرم عبدوس
مستشرق
بلژیکی و روحانی مسیحی کینه توز با اسلام.آثار وی سرشار از تعصب و عاری از هرگونه
انصاف در تحلیل مطالب و امانت در نقل و برداشت از متون است او را براستی می توان یکی از بدترین نمونه های
مستشرقانی دانست که درباره ی اسلام به نگارش و اظهار نظر پرداخته اند.
Ø
در سال 1862 م در شهر گاند از شهرهای بلژیک زاده شد ولی اصالتا
فرانسوی است .
Ø
در 16 سالگی به جرگه کشیشان پیوست.
Ø
مدتی در انگلیس به فرا گیری ادبیات مسیحی مشغول شد
Ø در سال 1897 در دانشگاه
مسیحیان آموزگار تاریخ و جغرافیا شد و در سال 1907 به تدریس تاریخ اسلامی در
دانشگاه سنت ژزف پرداخت.
Ø
در سال 1927 مدیر مجله المشرق شد که به صورت ماهنامه مقالاتی
با موضوعات تاریخی منتشر می شد .
Ø
لامنس در زمینه ی عرب جاهلی و دوران صدر اسلام و
روزگار امویان مطالعات فراوانی انجام داد ولی از آنجا که بدبینی و تعصب و خصومت
ذهنش را از آغاز مطالعات
تسخیر کرده بود نتوانست از بررسی های مفصل
خود به نتایج علمی و صحیحی برسد.
Ø
لامنس برای آن که پیامبر بزرگوار اسلام و خاندان
گرامی او را در اذهان تنزل دهد می کوشد تا ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان و یزید را
بالا برده و بنحو شگفت آوری ستایش کند تا آنجا که فریاد اعتراض آمیز خاور شناس
فرانسوی پل کازانوا را درآورد.
Ø
لامنس 75 سال زندگی کرد و در آوریل 1937 در بیروت
رخت از جهان بربست.
غالب آثار پیرامون دو موضوع اصلی به نگارش درآمده
اند:
1)سیره نبوی و مطالب مربوط به آن :
ü
مهد اسلام
ü
مکه در
آستانه هجرت
ü
شهر عربی طایف در آستانه هجرت
ü
عربستان غربی پیش از هجرت
ü
معابد پیش از اسلام در عربستان غربی
او در کتاب های پنجگانه
بالا با تلخیص کارهای سایر مستشرقان و باستان شناسان و جغرافی دانان که در این
موضوع کار کرده اند به توضیح وضعیت جغرافیایی دینی اقتصادی و اجتماعی حجاز به طور
عام و مکه و طایف به طور خاص پرداخته . او در کنار این آثار که البته در آنها هیچ
سهمی جز تلخیص کارهای دیگران نداشته، آثار دیگری نیز درباره ی پیامبر به نگارش
درآورده است .
ü
قرآن و سنت (سیره محمد چگونه تالیف شدده است؟)
ü
آیا محمد ،امین بود؟
ü
عصر محمد و تاریخ سیره
لامنس در این کتاب
بدون دلیل بر همه کتاب های سیره می تازد.
ü
فاطمه و دختران محمد
این کتاب در رم
انتشار یافت و اولین نگارشی است که در آن به امام حسین پرداخته ، و پس از آن بود
که در زمره ی نویسندگان دایرة المعارف لیددن قرار گرفت و مقاله ی حسین بن علی را
نگاشت. در این مقاله از کتاب فاطمه و فرزندان پیامبر استفاده بسیارکرده است.
در ویرایش دوم
دایرة المعارف اسلامی مقاله لامنس حذف و مقاله ی جدیدی از وشیا والییری (vaglieri)جای آن را گرفت.
ü
حکومت سه گانه ی ابوبکر ،عمر و ابوعبیده
لامنس در 5 کتاب
اخیر غرض ورزی بسیاری در خصوص سیره پیامبر روا داشته . به نظر وی قرآن یگانه منبعی
است مورد استناد قرار گیرد ولی این ادعا
را بر آن افزوده که کتب حدیث جملگی مجعولند و با هدف ستایش از زندگی پیامبر ساخته
و پرداخته شده اند.او در این مورد راه لیون کایتانی را پیموده که هیچ ارزشی را
برای کتب حدیث و سیره قایل نیست . البته برای چنین ادعایی هیچ دلیل عقللی و یا
نقلی را اقامه نمی کنند و تنها گزافه گویانه و بات تکیه بر پییش فرض های ذهنی خود
سخن می گوید.
2) آثار وی در مورد حکمرانان بنی امیه :
ü
پژوهش هایی پیرامون حکومت خلیفه اموی ؛ معاویه اول
ü
خلافت یزید اول
ü
معاویه ثانی یا آخرین خلیفه سفیانی
ü
روی کار آمدن مروانیان و خلافت مروان اول
در این آثار لامنس
به دلیل همان کینه شدید به اسلام به مدیحه سرایی و ستایش از امویان پرداخته است .
ü
آثاری درباره ی اسلام
گرچه در آغاز این
کتاب ادعا کرده که این کتاب با حسن نیت نوشته شده ، ولی واقعیت این است که در این
کتاب تمام زهر خود را که پیش تر در آثارش به صورت پراکنده تراوش کرده یکجا گرد
آورده . این کتاب بسیار سطحی وفاقد هر گونه ارزش علمی است تا آن جا که حتی به یک
بررسی ساده و ابتدایی نیز شباهت ندارد.دلیلش این است که لامنس این کتاب را با
نظریات کینه توزانه اش نسبت به اسلام و فریب کاری های بی نظیر خود آکنده است و
محلی برای یک بررسی ساده باقی نگذارده است.
در این که هانری
لامنس یکی از خاورشناسان پرکار و پرمعلومات بوده سخنی نیست ولی نکته این جاست که
چگونه یک روحانی مسیحی از افراد ستمگری مثل یزید و معاویه همچون قهرمانان اخلاق و نوابغ تاریخ تجلیل می کند
با این که جزء بت پرستی و قساوت و خونریزی و قدرت طلبی از آنها در تاریخ اثری دیده
نمی شود :
Ø از محمد بن عبدالله پیامبر بزرگی که با تعلیمات و مجاهدات بی
نظیر خود قوم عرب را از ذلت و انحطاط به مجد و عظمت رسانید بدگویی و مذمّت می
نماید.
Ø علی بن ابیطالب قهرمان پارسایی و عدالت را مورد
اهانت قرار می دهد.
v نقد آثار لامنس از دیدگاه جرج جرداق مسیحی :
نقد یکی از همکیشان دانشمند و لبنانی در کتاب ارزنده
امام علی ندای عدالت انسانی :
o
لامنس به جهت شناخت مدارک وشمول دانش ، کم نظیر بود.
o
غرض ورزی های لامنس دانش فراوان وی را به تباهی کشید.
o
علم خود را در خدمت حقیقت قرار نداد .
o
اسناد بسیاری را برای نمایاندن چهره واقعیت به
کار نبرد.
o
نخواست تا اموری را که درباره شرق قدیم عربی رب
دیگران پنهان مانده بود به درستی روشن کند.
o
در لحظه های بزرگ به دانش و وسعت اطلاعات خود
خیانت کرد.
o
عواطف دوستانه ای را که انسان نسبت به بزرگان
مسلمان در صدر اسلام احساس می کند واژگونه جلوه داد.
o
هدف روشن لامنس در بدگویی از بزرگان راستین شرق ،او
را از رسالت علمی اش به کلی بیرون برده است.
o
رها ساختن اسناد و مدارک فراوانی را که به تأیید وجه
صحیح و رأی درست دلالت دارند و تقویت
نمودن و فضیلت دادن به اسناد غریب و نادرست .
o
پرگویی ها ی او به افترا و بهتان نزدیک تر است و
لامنس به کمک چنین اسلوبی با حوادث شرق قدیم عربی روبرو می شود.
o
مطالب مبالغه آمیز زیادی درتهمت و افترا از رویدادهای
مربوط به محمد و علی و یاران آن دو و تمجید و تعظیم در احوال ابوسفیان و معاویه و
طرفداران ایشان می پردازد.
v نقد آثار لامنس از دیدگاه دکتر عبد الرحمن بدوی در کتاب
موسوعة المستشرقین :
o
فریب کاری و دروغ پردازی و حمل کلام بر معنای غیر
ظاهر
o
کج اندیشی و غرض ورزی در متن صریح کتاب
o
بیرون آوردن عبارات کتاب به زور و با حمل آن ها به
معانی غیر ظاهر
o
بسیاری از مطالب اشاره شده در پاورقی ، مطلقاً در این
کتاب ها وجود ندارد.
o
من از میان خاورشناسان جدید کسی را همچون او نمی
شناسم که در کار گمراه ساختن خواننده و در سوئ نیت ،بدین پایه رسیده باشد.
o
چیزهایی بیرون آورده است که بر تباهی ذهن و نیت
ناپاکش دلالت می کند.پژوهشی از اکرم عبدوس
۹۴/۱۱/۱۰