مریم عذراء(مسیحیت شناسی)

تحقیقی در مورد مسیحیت ،یهود،کتاب مقدس و تاریخ

مریم عذراء(مسیحیت شناسی)

تحقیقی در مورد مسیحیت ،یهود،کتاب مقدس و تاریخ

مریم عذراء(مسیحیت شناسی)

عیسی مسیح علیه السلام
قال انی عبد الله اتانی الکتاب و جعلنی نبیا
من بنده خدا هستم .اوبه من کتاب آسمانی داده و من را پیامبر قرار داده است مریم 30

گروه فرق و ادیان (پژوهشی در مسیحیت)
تخصصی مسیحیت
مسئول وبلاگ:علی نوربخش
ایمیل:christianity74@gmail.com

پیوندها
شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ب.ظ

هانری لامنس

هانری لامنس

هانری لامنس (Lammens)               خاور شناس مسیحی                                 بلژیکی )۱۸۶۲-۱۹۳۷م)‌‌‌‌ پژوهشی از اکرم عبدوس       مستشرق بلژیکی و روحانی مسیحی کینه توز با اسلام.آثار وی سرشار از تعصب و عاری از هرگونه انصاف در تحلیل مطالب و امانت در نقل و برداشت از متون است  او را براستی می توان یکی از بدترین نمونه های مستشرقانی دانست که درباره ی اسلام به نگارش و اظهار نظر پرداخته اند. Ø      در سال 1862 م در شهر گاند از شهرهای بلژیک زاده شد ولی اصالتا فرانسوی است . Ø      در 16 سالگی به جرگه کشیشان پیوست. Ø      مدتی در انگلیس به فرا گیری ادبیات مسیحی مشغول شد Ø       در سال 1897 در دانشگاه مسیحیان آموزگار تاریخ و جغرافیا شد و در سال 1907 به تدریس تاریخ اسلامی در دانشگاه سنت ژزف پرداخت. Ø      در سال 1927 مدیر مجله المشرق شد که به صورت ماهنامه مقالاتی با موضوعات تاریخی منتشر می شد . Ø      لامنس در زمینه ی عرب جاهلی و دوران صدر اسلام و روزگار امویان مطالعات فراوانی انجام داد ولی از آنجا که بدبینی و تعصب و خصومت ذهنش را از آغاز مطالعات تسخیر کرده بود نتوانست از بررسی های مفصل خود به نتایج علمی و صحیحی برسد. Ø      لامنس برای آن که پیامبر بزرگوار اسلام و خاندان گرامی او را در اذهان تنزل دهد می کوشد تا ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان و یزید را بالا برده و بنحو شگفت آوری ستایش کند تا آنجا که فریاد اعتراض آمیز خاور شناس فرانسوی پل کازانوا را درآورد. Ø       لامنس 75 سال زندگی کرد و در آوریل 1937 در بیروت رخت از جهان بربست. غالب آثار پیرامون دو موضوع اصلی به نگارش درآمده اند: 1)سیره نبوی و مطالب مربوط به آن : ü      مهد اسلام ü      مکه در  آستانه هجرت ü      شهر عربی طایف در آستانه هجرت ü      عربستان غربی پیش از هجرت ü      معابد پیش از اسلام در عربستان غربی او در کتاب های پنجگانه بالا با تلخیص کارهای سایر مستشرقان و باستان شناسان و جغرافی دانان که در این موضوع کار کرده اند به توضیح وضعیت جغرافیایی دینی اقتصادی و اجتماعی حجاز به طور عام و مکه و طایف به طور خاص پرداخته . او در کنار این آثار که البته در آنها هیچ سهمی جز تلخیص کارهای دیگران نداشته، آثار دیگری نیز درباره ی پیامبر به نگارش درآورده است . ü      قرآن و سنت (سیره محمد چگونه تالیف شدده است؟) ü      آیا محمد ،امین بود؟ ü      عصر محمد و تاریخ سیره لامنس در این کتاب بدون دلیل بر همه کتاب های سیره می تازد. ü      فاطمه و دختران محمد این کتاب در رم انتشار یافت و اولین نگارشی است که در آن به امام حسین پرداخته ، و پس از آن بود که در زمره ی نویسندگان دایرة المعارف لیددن قرار گرفت و مقاله ی حسین بن علی را نگاشت.  در این مقاله از کتاب  فاطمه و فرزندان پیامبر استفاده بسیارکرده است. در ویرایش دوم دایرة المعارف اسلامی مقاله لامنس حذف و مقاله ی جدیدی از  وشیا والییری ‌‌‌‌(vaglieri)جای آن را گرفت. ü      حکومت سه گانه ی ابوبکر ،عمر و ابوعبیده لامنس در 5 کتاب اخیر غرض ورزی بسیاری در خصوص سیره پیامبر روا داشته . به نظر وی قرآن یگانه منبعی است  مورد استناد قرار گیرد ولی این ادعا را بر آن افزوده که کتب حدیث جملگی مجعولند و با هدف ستایش از زندگی پیامبر ساخته و پرداخته شده اند.او در این مورد راه لیون کایتانی را پیموده که هیچ ارزشی را برای کتب حدیث و سیره قایل نیست . البته برای چنین ادعایی هیچ دلیل عقللی و یا نقلی را اقامه نمی کنند و تنها گزافه گویانه و بات تکیه بر پییش فرض های ذهنی خود سخن می گوید. 2) آثار وی در مورد حکمرانان بنی امیه : ü      پژوهش هایی پیرامون حکومت خلیفه اموی ؛ معاویه اول ü      خلافت یزید اول ü      معاویه ثانی یا آخرین خلیفه سفیانی ü      روی کار آمدن مروانیان و خلافت مروان اول در این آثار لامنس به دلیل همان کینه شدید به اسلام به مدیحه سرایی و ستایش از امویان پرداخته است . ü      آثاری درباره ی اسلام گرچه در آغاز این کتاب ادعا کرده که این کتاب با حسن نیت نوشته شده ، ولی واقعیت این است که در این کتاب تمام زهر خود را که پیش تر در آثارش به صورت پراکنده تراوش کرده یکجا گرد آورده . این کتاب بسیار سطحی وفاقد هر گونه ارزش علمی است تا آن جا که حتی به یک بررسی ساده و ابتدایی نیز شباهت ندارد.دلیلش این است که لامنس این کتاب را با نظریات کینه توزانه اش نسبت به اسلام و فریب کاری های بی نظیر خود آکنده است و محلی برای یک بررسی ساده باقی نگذارده است. در این که هانری لامنس یکی از خاورشناسان پرکار و پرمعلومات بوده سخنی نیست ولی نکته این جاست که چگونه یک روحانی مسیحی از افراد ستمگری مثل یزید و معاویه  همچون قهرمانان اخلاق و نوابغ تاریخ تجلیل می کند با این که جزء بت پرستی و قساوت و خونریزی و قدرت طلبی از آنها در تاریخ اثری دیده نمی شود : Ø      از محمد بن عبدالله پیامبر بزرگی که با تعلیمات و مجاهدات بی نظیر خود قوم عرب را از ذلت و انحطاط به مجد و عظمت رسانید بدگویی و مذمّت می نماید. Ø       علی بن ابیطالب قهرمان پارسایی و عدالت را مورد اهانت قرار می دهد.   v      نقد آثار لامنس از دیدگاه جرج جرداق مسیحی : نقد یکی از همکیشان دانشمند و لبنانی در کتاب ارزنده امام علی ندای عدالت انسانی : o        لامنس به جهت شناخت مدارک وشمول دانش ، کم نظیر بود. o        غرض ورزی های لامنس دانش فراوان وی را به تباهی کشید. o        علم خود را در خدمت حقیقت قرار نداد . o         اسناد بسیاری را برای نمایاندن چهره واقعیت به کار نبرد. o         نخواست تا اموری را که درباره شرق قدیم عربی رب دیگران پنهان مانده بود به درستی روشن کند. o         در لحظه های بزرگ به دانش و وسعت اطلاعات خود خیانت کرد. o         عواطف دوستانه ای را که انسان نسبت به بزرگان مسلمان در صدر اسلام احساس می کند واژگونه جلوه داد. o        هدف روشن لامنس در بدگویی از بزرگان راستین شرق ،او را از رسالت علمی اش به کلی بیرون برده است. o        رها ساختن اسناد و مدارک فراوانی را که به تأیید وجه صحیح و رأی  درست دلالت دارند و تقویت نمودن و فضیلت دادن به اسناد غریب و نادرست . o         پرگویی ها ی او به افترا و بهتان نزدیک تر است و لامنس به کمک چنین اسلوبی با حوادث شرق قدیم عربی روبرو می شود. o        مطالب مبالغه آمیز زیادی درتهمت و افترا از رویدادهای مربوط به محمد و علی و یاران آن دو و تمجید و تعظیم در احوال ابوسفیان و معاویه و طرفداران ایشان می پردازد.     v      نقد آثار لامنس از دیدگاه دکتر عبد الرحمن بدوی در کتاب موسوعة المستشرقین : o        فریب کاری و دروغ پردازی و حمل کلام بر معنای غیر ظاهر o        کج اندیشی و غرض ورزی در متن صریح کتاب o        بیرون آوردن عبارات کتاب به زور و با حمل آن ها به معانی غیر ظاهر o        بسیاری از مطالب اشاره شده در پاورقی ، مطلقاً در این کتاب ها وجود ندارد. o        من از میان خاورشناسان جدید کسی را همچون او نمی شناسم که در کار گمراه ساختن خواننده و در سوئ نیت ،بدین پایه رسیده باشد. o        چیزهایی بیرون آورده است که بر تباهی ذهن و نیت ناپاکش دلالت می کند.پژوهشی از اکرم عبدوس
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۰
مسیحیت تبشیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی